alert-erroralert-infoalert-successalert-warningbroken-imagecheckmarkcontact-emailcontact-phonecustomizationforbiddenlockedpersonalisation-flagpersonalizationrating-activerating-inactivesize-guidetooltipusp-checkmarkIcons/Communication/USP/Cash-deliveryIcons/Communication/USP/Delivery-eveningIcons/Communication/USP/Delivery-same-dayIcons/Communication/USP/Delivery-storeusp-deliveryIcons/Communication/USP/Exchangeusp-free-returnsIcons/Communication/USP/Gift-cardIcons/Communication/USP/KlarnaIcons/Communication/USP/Salearrow-backarrow-downarrow-left-longarrow-leftarrow-right-longarrow-rightarrow-upbag-activebag-inactivecalendar-activecalendar-inactivechatcheckbox-checkmarkcheckmark-fullclipboardclosecross-smalldownloaddropdowneditexpandhamburgerhide-activehide-inactivelocate-targetlockminusnotification-activenotification-inactivepause-shadowpausepin-smallpinplay-shadowplayplusprofilereloadsearchsharewishlist-activewishlist-inactivezoom-outzoomfacebookgoogleinstagram-filledinstagrammessenger-blackmessenger-colorpinterestruntastictiktok-defaulttiktoktwittervkwhatsappyahooyoutube
adidas
adidas / april 2021

CREATIVITEIT VERSUS PLASTIC

Hoe adidas en Parley samenwerken om het tij van plastic zeevervuiling te keren.

Plastic is een ontwerpfout, vermomd als fantastisch materiaal. Het is goedkoop en sterk, en kent duizenden toepassingen. Deze eigenschappen maken plastic zo aantrekkelijk voor zowel fabrikanten als consumenten. Maar ze maken plastic ook tot een enorme vervuiler van onze planeet.
Veel van het plastic dat we weggooien komt in onze oceanen terecht en de effecten daarvan zijn zichtbaar in elke uithoek van de wereld. Plastic dringt onze voedselketen binnen, beschadigt zeedieren, vernietigt het milieu en beïnvloedt zelfs ons klimaat. Er is letterlijk geen enkele plek op aarde, of in onze oceanen, die niet door plastic zeevervuiling wordt beïnvloed.

Als wij willen overleven, als planeet en als mensheid, moeten we de toename van plastic afval terug zien te dringen. adidas werkt samen met Parley om het gevecht aan te gaan tegen de plasticvervuiling die onze oceanen beschadigt, door plastic afval te gebruiken dat wordt verzameld op afgelegen stranden en in kustgebieden. Dit afval wordt omgezet in materiaal voor een complete collectie sportkleding.

parley-xcat-ss21-editorial-creativity-versus-plastic-image-01

WE VERDRINKEN IN PLASTIC AFVAL

Plastic is allesbehalve onverwoestbaar. Dat betekent dat bijna elk stuk plastic dat wordt gemaakt, nog steeds in een bepaalde hoedanigheid aanwezig is. En bijna negen miljoen ton daarvan eindigt elk jaar in onze oceanen en richt daar enorm veel schade aan. Plastic afval vervuilt ook stranden waar geen mens komt. We hebben bijna 700 diersoorten, waaronder walvissen, vissen en zeevogels, aangetroffen met plastic in hun maag. Plastic is zeer schadelijk voor het leven in de zee en het wordt steeds erger. Micro-plastic dringt de voedselketen binnen en richt niet zichtbare schade aan de lichamen van elk levend wezen op aarde aan. Ondanks dat we dit allemaal weten, krijgen we nog steeds geen genoeg van het goedje en produceren we er enorme hoeveelheden van. Elke minuut wordt er wel een vrachtwagen vol plastic in de oceanen gedumpt. Als we zo doorgaan, zit er tegen 2050 waarschijnlijk meer plastic dan vis in onze zeeën.


PARLEY VOERT HET GEVECHT TEGEN PLASTIC AAN

Parley For The Oceans werd opgericht om mensen, organisaties en merken samen te brengen om nieuwe antwoorden te vinden op de huidige bedreigingen voor onze oceanen, zoals plasticvervuiling. Parley is een netwerk van creators, denkers en leiders die bewustzijn creëren over de kwetsbaarheid en schoonheid van onze oceanen en waar wordt samengewerkt aan projecten die de verwoesting ervan kunnen tegengaan. Gesterkt door de overtuiging dat creativiteit uiteindelijk voor een verandering binnen onze cultuur zal zorgen, wil Parely creatieve mensen en merken samenbrengen in de zoektocht naar manieren om plastic volledig uit te bannen.

Plastic is een ontwerpfoutje—een materiaal dat eigenlijk niet op deze planeet zou moeten voorkomen."

–Cyrill Gutsch, oprichter van Parley

 

parley-xcat-ss21-editorial-creativity-versus-plastic-image-02

ADIDAS BRENGT MENSEN SAMEN

adidas is een van de grondleggers van Parley for the Oceans. Het bedrijf wil een leidende rol spelen bij het vinden van manieren om plasticvervuiling te voorkomen. Het idee om materiaal te verzamelen dat de oceanen vervuilt en er sportkleding van te maken die net zo goed is als producten van nieuw plastic, klonk een beetje als een sprookje. De eerste stap was samenwerken met Parley om een prestatiegerichte conceptschoen te ontwikkelen. Deze werd in 2015 onthuld bij de Verenigde Naties. Het bovenwerk was gemaakt van garen dat bestond uit gerecycled oceaanplastic en illegale diepzeevisnetten. Sindsdien heeft het concept zich ontwikkeld tot een tastbaar succes met miljoenen schoenen en een volledige collectie kleding en high-performance sportswear gemaakt van gerecycled plastic afval.


LUCHT BETEKENT LEVEN VOOR DE OCEANEN, DE PLANEET EN DE MENSHEID

Parley heeft een drieledige strategie ontwikkeld om te veranderen hoe de wereld de dreiging van plastic zeevervuiling kan tackelen: Parley AIR. Het is ontwikkeld met eenvoudige, schaalbare stappen die voor iedereen werken. Van huishoudens tot instellingen, bedrijven en overheden. Zo kunnen we allemaal ons eigen gebruik van plastic veranderen en een verschil maken voor de oceanen en de wereld die we met elkaar delen.
Elke letter in AIR staat voor een belangrijke pijler: Avoid (vermijden), Intercept (onderscheppen) en Redesign (herontwerpen). 'Avoid' betekent zo min mogelijk plastic gebruiken en waar mogelijk alternatieven kiezen. 'Intercept' betekent het onderscheppen en recyclen van plastic, en het vinden van andere toepassingen voor plastic afval.
'Redesign' betekent het herontwerpen van de materialen, methoden en producten die bijdragen aan het probleem, het kiezen van een andere invalshoek voor de aanpak van plasticvervuiling en daardoor ook een andere benadering van het dagelijks leven.

parley-xcat-ss21-editorial-problem-of-ocean-plastic-image-02

OP ZOEK NAAR EEN NIEUWE BESTEMMING VOOR AFVAL

De adidas x Parley collectie is een voorbeeld van AIR in de praktijk. De collectie helpt niet alleen het gebruik van nieuw plastic te voorkomen, het onderschept ook plastic dat anders in de oceanen terecht zou kunnen komen. Daarnaast geeft de collectie een nieuwe draai aan ons idee van plastic—als afval en materiaal—en worden het op onverwachte manieren ingezet om de oceanen te beschermen.
Praktisch gezien wordt plastic afval verzameld door Parley's wereldwijde schoonmaaknetwerk op afgelegen eilanden en stranden, en in kustgebieden zoals op de Malediven. Het plastic wordt schoongemaakt, gestript en handmatig gesorteerd om alle vreemde voorwerpen te verwijderen. Dit afval wordt vervolgens naar een verwerkingsfabriek gestuurd waar het plastic materiaal wordt versnipperd door middel van een proces van pletten, reinigen en uitdrogen.

parley-xcat-ss21-editorial-problem-of-ocean-plastic-image-05

VAN AFVAL NAAR SPORTKLEDING

De plastic snippers worden dan verhit, gecontroleerd, schoongemaakt en gedroogd voordat ze in een vorm worden gegoten, gekoeld en in kleine smeltbare korrels worden veranderd. Deze korrels worden versmolten tot draden waar Ocean Plastic® van wordt gesponnen; een high-performance polyester garen met alle kwaliteiten van nieuw plastic. Het garen wordt gebruikt om een complete collectie schoenen, T-shirts, leggings en meer mee te ontwerpen. Elk kledingstuk uit de collectie is gemaakt van ten minste 75% onderschept plastic afval.

parley-xcat-ss21-editorial-problem-of-ocean-plastic-image-04

HET GEVECHT BEGINT HIER

Na de introductie van één schoen bij de Verenigde Naties in 2015, heeft de langdurige samenwerking op het gebied van eco-innovatie met Parley For The Oceans ertoe geleid dat er in 2020 15 miljoen Parley Ocean Plastic-producten werden geproduceerd. We passen de Parley AIR-principes toe op onze wereldwijde bezigheden. We hebben plastic tassen uit onze winkels verwijderd, dus miljoenen aankopen gaan nu mee naar huis in milieuvriendelijke papieren tassen. En we hebben plastic voor eenmalig gebruik verbannen in onze wereldwijde kantoren. Daarnaast sporen we medewerkers, sporters en gemeenschappen aan om deel te nemen aan het gevecht tegen plasticvervuiling. Tot op heden heeft ons jaarlijkse Run For the Oceans (RFTO) evenement meer dan drie miljoen hardlopers samengebracht om aandacht te vragen voor onze meest waardevolle natuurbron. Dit heeft meer dan $2 miljoen opgeleverd om stranden op te ruimen en jongeren alles over plasticvervuiling en de toestand van de oceanen te leren.

Dit is nog maar het begin van de inspanningen van adidas om plastic uit de productieketen te verwijderen. adidas heeft toegezegd om nieuw polyester in haar producten tegen 2024 te vervangen door 100% gerecycled polyester. Het doel op langere termijn is om afscheid te nemen van plastic om onze oceanen, onze planeet en alle mensen op aarde te redden.

adidas / april 2021