alert-erroralert-infoalert-successalert-warningbroken-imagecheckmarkcontact-emailcontact-phonecustomizationforbiddenlockedpersonalisation-flagpersonalizationrating-activerating-inactivesize-guidetooltipusp-checkmarkIcons/Communication/USP/Cash-deliveryIcons/Communication/USP/Delivery-eveningIcons/Communication/USP/Delivery-same-dayIcons/Communication/USP/Delivery-storeusp-deliveryIcons/Communication/USP/Exchangeusp-free-returnsIcons/Communication/USP/Gift-cardIcons/Communication/USP/KlarnaIcons/Communication/USP/Salespritearrow-backarrow-downarrow-left-longarrow-leftarrow-right-longarrow-rightarrow-upbag-activebag-inactivecalendar-activecalendar-inactivechatcheckbox-checkmarkcheckmark-fullclipboardclosecross-smalldownloaddropdowneditexpandhamburgerhide-activehide-inactivelocate-targetlockminusnotification-activenotification-inactivepause-shadowpausepin-smallpinplay-shadowplayplusprofilereloadsearchsharewishlist-activewishlist-inactivezoom-outzoomfacebookgoogleinstagram-filledinstagrammessenger-blackmessenger-colorpinterestruntastictiktok-defaulttiktoktwittervkwhatsappyahooyoutube
Ga verder naar algemene content
adidas
Yoga / mei 2022

BEGIN MET YOGA MET ADRIENE MISHLER

YouTube-ster Adriene Mishler is uitgegroeid tot een van de meest bekende gezichten op het gebied van yoga. In deze leidraad bespreekt ze een aantal klassieke yogahoudingen en basisprincipes om je op weg te helpen.

LEER YOGA BEOEFENEN MET ADRIENE

A close-up of Adriene in front of a blue sky, holding a yoga pose while wearing a white sports bra.

Adriene Mishler leert anderen al bijna tien jaar hoe ze kunnen beginnen met het beoefenen van yoga. In 2012 begon ze haar eigen YouTube-kanaal, "Yoga with Adriene", dat inmiddels meer dan tien miljoen abonnees en bijna één miljard views heeft. Haar video's staan bekend om hun toegankelijkheid en de relaxte manier waarop ze de basisprincipes van yoga uitlegt aan beginners, met haar hond Benji aan haar zijde.

Door Mishlers eerlijke en no-nonsens houding heeft ze wereldwijd volgers gekregen. Ze is sinds 2015 een adidas-partner en streeft ernaar yoga voor iedereen toegankelijk te maken, zodat iedereen de kans krijgt te ervaren waar hij of zij zich goed bij voelt. "Yoga is het ultieme pad voor wie bewust wil leven en de weg naar een gezonde geest in een gezond lichaam", vertelt ze. "Je leert beter te ademen, beter te leven, en door de beheersing van de adem, pranayama genaamd, leer je beter omgaan met stress en gevoelens van angst, verbetert je slaappatroon, krijg je meer energie en kun je beter focussen."


YOGA VOOR BEGINNERS: ADEMHALING (PRANAYAMA, SPREEK UIT: PRAA-NUH-JAA-MUH)

Adriene Mishler holds a seated yoga pose in a studio, wearing a sports bra and matching leggings from the Make Space yoga collection.

Eén van de basiselementen van yoga is het beheersen van je ademhaling, oftewel pranayama. "Veel mensen die beginnen met yoga hebben niet in de gaten dat ze op een inefficiënte manier ademhalen", vertelt Mishler. "Het kan in het begin helpen om de adem te volgen tot helemaal onder in de buik terwijl je inademt, en je voor te stellen dat je adem de omgekeerde weg aflegt tijdens de uitademing."

Kies om te beginnen een houding die prettig voelt, of dat nu in kleermakerszit is, met een rechte rug op een stoel of staand. Neem een minuutje de tijd om je hoofd leeg te maken en je aandacht te richten op jezelf en op het huidige moment, terwijl je je borstbeen iets naar voren laat komen. Laat je armen gemakkelijk hangen (als je staat) of laat ze rusten op stoel of bovenbenen met je handpalmen naar boven (als je zit). Adem dan een keer diep in en ontspan je schouders terwijl je uitademt. Bij de volgende inademing breng je je armen omhoog en voel je de rek in je lichaam; bij de uitademing laat je de armen weer zakken. Draai tenslotte een rondje met je schouders terwijl je inademt en weer helemaal uitademt. Zo kom je in de juiste stemming voor je yoga-workout.

Wanneer je eenmaal in staat bent dieper en vollediger te ademen, zullen de yogahoudingen meer effect hebben en dieper doorwerken. Het afstemmen van je adem op bewuste, aandachtige bewegingen is een essentieel onderdeel van de workout, waarbij adem en beweging samengaan in een gesynchroniseerd patroon. Zoals Adrienne opmerkt: "Onthou gewoon dat de adem altijd eerst komt – dat is een gemakkelijke stelregel die altijd werkt!"


BASIS-YOGAHOUDINGEN

Probeer, nu je een prettige houding hebt gevonden, een paar van deze eenvoudige yogahoudingen – die ook wel ''asana's" genoemd worden. Dit is een serie uit een van Adriene's volledige lessen, waarbij je begint op handen en knieën:


KAT-KOE-HOUDING (CHAKRAVAKASANA, SPREEK UIT: TSJAK·RUH·VAA·KAA·SAA·NUH)

Adriene is seen in her studio with her dog in the cat-cow pose.

Dit is een belangrijke rekoefening die spanning in de ruggengraat vermindert en de vochtcirculatie in de tussenwervelschijven verbetert.

  1. Kom op handen en knieën te staan, waarbij je ervoor zorgt dat je polsen recht onder je schouders staan en je knieën recht onder je heupen.
  2. Adem in en maak je rug hol, beweeg je hoofd voorzichtig iets omhoog terwijl je in de richting van het plafond kijkt.
  3. Adem uit en trek rustig je stuitje onder je, zodat je ruggengraat bol wordt. Laat je hoofd rustig zakken in de richting van je navel.
  4. Adem in en herhaal deze rekoefening een paar keer als je wilt. Je eindigt – nog steeds op handen en knieën – met een rechte, min of meer horizontale rug.

NEERWAARTSE HONDHOUDING (ADHO MUKHA SVANASANA, SPREEK UIT: AD-HOO MOE-KUH SJUH-VAA-SAA-NUH)

Adriene is seen in her studio with her dog in the downward-facing dog pose.

De Neerwaartse Hond is een van de bekendste yogahoudingen. In deze houding rek je je hamstrings en kuitspieren, en versterk je je schouders.

  1. Blijf op handen en knieën staan, adem in en duw je handen op de vloer, waarbij je de druk zoveel mogelijk gelijkmatig verdeelt.
  2. Adem uit, laat je knieën van de vloer komen en duw je stuitje omhoog.
  3. Laat je hielen in de richting van de mat zakken, zodat je benen zoveel mogelijk gestrekt zijn.
  4. Blijf drie tot vijf tellen zo staan, adem uit en laat je knieën terug op de vloer zakken.

STAANDE TANG (UTTANASANA, SPREEK UIT: OET-TAA-NAA-SAA-NUH)

Adriene is seen in her studio with her dog in the standing forward bend pose.

Strek en verleng zowel je hamstrings als je kuitspieren met deze asana, die heel mooi aansluit op de Neerwaartse Hond.

  1. Vanuit de Neerwaartse Hond buig je je knieën, terwijl je je handen op de grond laat staan. Dribbel dan met je voeten naar voren, totdat je in een dubbelgevouwen houding staat.
  2. Pak met je handen je ellebogen vast en druk je voeten stevig tegen de vloer, waarbij je je bovenbeenspieren aanspant.
  3. Adem rustig door en laat je hoofd ontspannen hangen.
  4. Adem in, laat je vingertoppen loskomen van de vloer en kom langzaam omhoog, waarbij je je kin zo lang mogelijk tegen je borst gedrukt houdt.

KRIJGER II (VIRABHADRASANA II, SPREEK UIT: VIE-RUH-BHUH-DRAA-SAA-NUH)

Framed by plants, Adriene is seen in her studio holding the warrior II pose.

De Krijger II is een populaire staande rekoefening waarbij het lichaam zich gecontroleerd in meerdere richtingen tegelijk uitstrekt. Deze houding vergroot je uithoudingsvermogen en stabiliteit.

  1. Kom te staan in een grote spreidstand, spreid je armen en ontspan je schouders.
  2. Draai je rechtervoet naar buiten, naar de voorkant van de mat en kijk ook in die richting.
  3. Terwijl je linkerbeen lang blijft, met de linkervoet in een hoek van 45 graden ten opzichte van de voorkant van de mat, buig je je rechterknie totdat hij loodrecht boven je rechtervoet is. Let erop dat je hielen op één lijn staan.
  4. Blijf 30 tot 60 seconden in deze houding en herhaal dit dan aan de andere kant.

WAT TE DRAGEN: YOGAKLEDING VAN ADIDAS


Yoga is niet alleen een lichamelijke ervaring, het is ook een spirituele en filosofische weg om jezelf beter te leren kennen. Het is belangrijk dat je lekker in je vel zit en de juiste kleding helpt je om in een flow te komen, zodat de dagelijkse beslommeringen vanzelf van je afglijden.

De yogakleding van adidas voelt licht en soepel, waarbij comfort en bewegingsvrijheid voorop staan, zodat jij je kunt focussen op je workout. Een functionele yogamat of absorberende handdoek geeft grip en houdt je stabiel in elke houding.

Of je nu van combineren houdt of liever voor een meer uniforme look gaat, we hebben voor elk wat wils. "Draag iets waarin je je prettig voelt en kom gewoon zoals je bent", adviseert Adriene. "Je hebt een lichaam, een geest en een hart, en het is aan jou om daarmee aan de slag te gaan, zodat je thuis kunt komen in jezelf."


TOT SLOT

Adriene holds a yoga pose by the ocean, wearing the Water look from the Make Space yoga collection.

Neem aan het eind van je yogasessie een moment de tijd om bij jezelf te komen door je handpalmen tegen elkaar te leggen ter hoogte van je hart en even stil te staan bij de moeite die je zojuist hebt gedaan – op weg naar een betere versie van jezelf. Vergeet niet om goed uit te ademen en te ontspannen.

Ik ben ervan overtuigd dat als we ons de principes van yoga tijdens het uitvoeren van de oefeningen eigen maken, dat we ze dan ook op andere momenten in ons leven kunnen toepassen", aldus Adriene. "Als iedereen zich meer op zijn gemak zou voelen, goed in zijn vel zou zitten en zelfvertrouwen zou hebben, zichzelf beter zou begrijpen en kunnen liefhebben, dan zouden we datzelfde vertrouwen, datzelfde begrip en diezelfde liefde misschien gemakkelijker en oprechter aan anderen kunnen bieden."

Yoga / mei 2022